Sistem automasi pejabat merujuk kepada frasarana komputer dan perisian yang membolehkan pemindahan data, dokumentasi, dan permohonan dibuat secara automatik, cekap, selamat dan menjimatkan kos. Automasi pejabat sangat penting untuk memastikan tahap komunikasi pejabat berlaku dalam keadaan yang memuaskan, dan tidak menyukarkan sekiranya salah seorang daripada yang menjaga dokumen atau data tidak berada di pejabat. Dengan kata lain, rakan sepejabat yang lain dapat memberi bantuan atau cadangan penyelesaian sekiranya terdapat persoalan yang mudah dibangkitkan. Secara umumnya dalam sistem automasi pejabat terdapat maklumat , sistem atau dokumen yang boleh dicapai oleh semua kakitangan. Selain itu terdapat juga sesetengah maklumat, sistem atau aplikasi yang hanya boleh diakses oleh ketua jabatan atau pihak yang memberi kelulusan seperti dalam aplikasi permohonan cuti, bayaran tuntutan, pengesahan perjawatan dan lain-lain. Maka amatlah penting untuk sesebuah syarikat memiliki frasarana untuk membangunkan jaringan dalaman (local area network/LAN). Dengan adanya konfigurasi LAN di sesebuah syarikat, sebuah mesin pencetak boleh dikongsi oleh semua staf yang disambungkan kepada setiap komputer. Selain itu, LAN juga memungkinkan sesebuah organisasi untuk memiliki sistem intranet iaitu sistem yang membolehkan kakitangan melakukan urusan rasmi berkaitan kerja seperti memohon cuti secara dalam talian (online), membuat tuntutan, menghantar laporan atau menghantar memo. Intranet tidak boleh diakses oleh pengguna internet dari luar premis pejabat.
No comments:
Post a Comment